Jakékoliv nedostatky či dotazy pište na manual@mifa.cz
Mifa.cz - Manuál
Manuál
Výpočty - Důležité výpočty pro úspěšný chod tvého týmu na MIFA. Pravidla - Soubor důležitých pravidel online manažeru MIFA.Info o týmu -> Sestava
Zde máš přehled o všech svých hráčích, Tebou nastavenou nominaci a vlevo i souhrnnou informaci o počtu cizinců a hráčů podle věku. Je to místo, které budeš při svém manažerování nejčastěji navštěvovat.
Nominovaní hráči
Pro každý zápas můžeš nominovat maximálně 11 hráčů. Z toho může být 5 hráčů jiné národnosti, toto platí pouze pro soutěžní utkání (liga a národní a mezinárodní poháry), u přátelských utkání je počet cizinců neomezen. Speciální pravidla ohledně počtu cizinců může organizátor ukotvit v pravidlech turnaje a ty jsou pro Tebe, jakožto účastníka daného turnaje závazná. V opačném případě Tě může čekat postih. Jestli-že však nastavíš v soutěžním utkání více než tři cizince, tak jsou všichni „přebyteční“ cizinci před zápasem počítačem odstraněni ze sestavy. Budeš tak hrát pouze s hráči příslušné národnosti a třemi cizinci. Tak si na to dávej pozor!
Pokud není na zápas nasazen brankář, bude do sestavy dodán zápasovým skriptem. Zápasový skript ho vybere relativně přímočarým způsobem - hráče s nejvyšším SvB dá na post brankáře. Výjimka je jenom u hráče, který už v sestavě je a má nejvyšší SvB v týmu. V takovém případě musí mít SvB vyšší o 10 bodů než jeho SvO, SvZ, SvU. Pokud nemá, tak se najde hráč s druhým nejlepším SvB, atd. (v některých začínajících týmech může mít koupený hráč v poli vyšší SvB než brankář).
Vysvětlivky
Nas - pozice, na kterou je daný hráč nominován. Maximálně můžeš na jednu pozici nominovat 5 hráčů. Brankář musí být nominován vždy.
Číslo - ukazuje Ti, pod jakým číslem hráč hraje. Toto můžeš změnit, ale pouze, zda jsi MIFÁkem.
Jméno - jméno hráče. Po kliknutí na něj se zobrazí informace o daném hráči.
Nár - národnost daného hráče. Pomáhá Ti regulovat počet cizinců v sestavě.
Věk - může být v rozmezí 15 až 19 let.
Atributy (SvB, SvO, SvZ, SvU, Stř, ZK) - Určují kvalitu hráče v dané vlastnosti. O atributech více v sekci O hráči.
Ene/Max - energie hráče. Dělí se na momentální a maximální energii.
Info - místo, ve kterém nalezneš speciální události – umístění hráče na burzu, zranění, distanc na X zápasů.
Zap - určuje počet soutěžních zápasů, které hráč odehrál. Od toho se odvíjí dlouhodobá únava, viz Energie – Číslo za lomítkem.
Gls - počet gólů, které daný hráč v soutěžních zápasech skóroval.
Energie
Velmi důležitý faktor, který může ovlivnit výsledek zápasu, ale také i zranění hráče.
Číslo před lomítkem
Vyjadřuje momentální energii hráče. Čím větší má hráč momentální energii, tím lepší výkon v zápase podává. Momentální energie má i vliv na pravděpodobnost zranění hráče – čím nižší energie, tím větší pravděpodobnost zranění. Ke snižování energie dochází trénováním a hraním zápasů, k jejímu zvyšování pak nastavením regeneračního pásma. Zraněný hráč má momentální energii vždy na hodnotě 0.
Číslo za lomítkem
Vyjadřuje maximální energii hráče. Maximální energie se snižuje hráním soutěžních zápasů, jedná se o tzv. dlouhodobou únavu (viz DÚ). Soutěžními utkáními rozuměj ligový zápas, národní a mezinárodní pohár. Hraním přátelských zápasů (ani v rámci turnaje) se DÚ nezvyšuje, potažmo maximální energie nesnižuje. Maximální energii nelze během sezóny jakkoliv zvýšit. K opětovnému obnovení na hodnotu 100 dojde po mezisezónním přepočtu.
Momentální energie nemůže být nikdy vyšší, než maximální, což ovlivňuje výkon v zápase. Maximální energie neovlivňuje pravděpodobnost zranění, jak ukáže následující příklad:
- Máme tři hráče s totožnými herními atributy a zkušenostmi. Jeden má energii 100/100, druhý 85/85 a třetí 70/100.
- V zápase bude nejvíce platný hráč s energií 100/100, o něco hůře bude hrát fotbalista s 85/85 a nejhůře pak z této trojice 70/100.
- Pravděpodobnost zranění hráčů s energií 100/100 a 85/85 je totožná. Pravděpodobnost zranění hráče s energií 70/100 je vyšší, než u prvních dvou.
Info
Seznam postů
G (brankář) - stojí v bráně a chytá. V případě, že nenastavíš brankáře, systém automaticky vybere nejhodnějšího brankáře dle nejvyšší SvB v týmu.
SW (stoper) - stále na vlastní polovině, jen sem tam se připojí do nějaké standardní situace.
D (obránce) - především brání, zřídka se zapojí i do útoku.
DM (ofenzivní záložník) - stažený záložník, jehož hlavním úkolem je pomáhat obraně. Občas se zapojí i do útoku.
M (záložník) - pohybuje se skoro po celém hřišti. Pomáhá útočit i bránit, ale ne jako DM či AM.
AM (ofenzivní záložník) - snaží se vytvářet gólové situace pro útočníky. Občas se zapojí i do obrany.
F (útočník) - pomáhá akce zakládat, ale většinou je také zakončuje.
S (hrotový útočník) - nic nevymýšlí; pohybuje se v pokutovém území soupeře a čeká na svou šanci.
Hráče si můžeš rozestavit, jak jen chceš. Čím víc se ale se bude vzdalovat od reality (např.: rozestavení 0-5-6), tím je větší šance na horší výsledek. Za realitu je považováno 3-5 obránců, 3-5 záložníků, 1-3 útočníci. V případě, že postavíš na dané posty méně hráčů než minimum, dostaneš určitý postih na sílu v této části hřiště.
U každého postu existuje jeden hlavní atribut. Pro představu Ti pomůže následující tabulka:
Post | Hlavní |
---|---|
G | SvB |
SW | SvO |
D | SvO |
DM | SvZ |
M | SvZ |
AM | SvZ |
F | SvU |
S | SvU |
Vedlejší atributy však mají na hru také vliv! Záleží však na taktice týmu. V podstatě se hráči do jeho přínosu týmu započítávají VŠECHNY atributy – nejvýznamnější roli však hrají atributy hlavní.
Zcela specifickou vlastností je střelba (Stř), která může být za určitých okolností důležitá pro všechny posty. Střelba určuje, jak dobře je schopen střílející hráč (který trefí bránu) prostřelit gólmana. Pravděpodobnost, že hráč bude střílet, roste směrem od zadních postů k předním (tj. teoreticky nejméně střílí SW a nejvíce S), což ovšem neznamená, že by si stoper také občas nemohl vystřelit. Je jen a pouze na Tvém uvážení, čemu budeš dávat přednost. Můžeš mít fotbalistu, který je velikou oporou na svém hlavním postu, ovšem pokud se dostane ke střele, vychytá jej vcelku snadno i gólman typu "díra". Nebo se naopak můžeš rozhodnout pro fotbalistu s dělovou střelou - takzvaný "postrach brankářů", který je ale na svém postu slabý. Anebo se můžeš vydat zlatou střední cestou a zvolit něco mezi tím. Zpravidla se vyplácí nejvíce trénovat střelbu u útočníků, poněvadž ti obvykle střílejí nejvíce.
Poslední změna: 13.7.2015, 17:24